
Tilbageblik: 10 ting fra 2020, som vi glæder os over hos Destination Nordvestkysten
Først og fremmest skal der lyde et rigtigt stort godt nytår til hele vores erhverv og alle vores samarbejdspartnere!
2020 blev på mange måder et skelsættende år for turismen i vores område. Vi blev på godt og ondt udfordret på status quo og fik etableret et nyt destinationsselskab, som i dag er Danmarks næststørste målt på antallet af overnatninger.
Vejen er nu banet for et utroligt spændende 2021, hvor vi sammen skal få vores styrkepositioner til at forvandle sig til gæster på destinationen, men før vi for alvor trækker i arbejdstøjet gør vi lige status på de 10 resultater vi glæder os over fra 2020:
Den 1. april 2020 ankom medarbejderne til Destination Nordvestkysten
1) Over 1000 kontakter og 1:1 samtaler med turismeaktører
Vi har haft over 1000 kontakter med aktører gennem netværksmøder, konferencer og 1:1 samtaler.
2) Fem markedsføringskampagner på det danske marked
I 2020 kørte hele fem kampagner ud over rampen fra marketingsafdelingen for at skabe inspiration og rejselyst.
Desuden har vi deltaget i den fælles Vestkystbranding med de to øvrige vestkystdestinationer i 2020 på det danske marked med online annoncering og TV.
3) Viden: Interessant gæsteanalyse fra epinion
Vi har gjort os klogere på turisternes adfærd og hvad der betød noget for dem på deres ferie.
Den samlede analyse rummer svar fra 3000 gæster langs den jyske vestkyst:
4) Ni udviklingsprojekter klar til 2021
I 2021 har vi ni projekter klar til at skabe værdi og udvikling sammen med aktørerne.
5) Opbygning af inspirerende website til gæster og turismeerhvervet.
Vi har lavet et nyt fælles website på tysk og dansk, hvor Vestkyst-brandet er inkorporeret samt et spor, der henvender sig til turismeaktørerne:
6) Stor billeddatabase med flotte film og fotos til erhvervet
Vi har fået oprettet en stor billeddatabase med nye film og fotos, som er frit tilgængelige for aktørerne i destinationen.
7) Digitalt udviklingsspor i Vækstprojektet Thorsminde-Thyborøn
Projektet har fået titel af mønsterprojekt for andre vækstprojekter i de stærke feriesteder af Dansk Kyst og Natur.
I projektet er udviklet en værktøjskasse med vejledning til, hvordan aktører kan kommunikere på digitale medier samt en guide i krydssalg og mersalg.
8) Fire indholdsproduktioner til markedsføring
4 indholdsproduktioner af fotos og film der bruges til markedsføringskampagner.
9) Fremtidens guidning af gæster med Wayfinding på Vestkysten
I pilotprojektet i Thorsminde er der udviklet et regionalt og lokalt kort i nyt Vestkyst-design, som i 2021 skal udbredes i de stærke feriesteder langs Vestkysten.
10) Trods historisk krise er Nordvestkysten nu Danmarks næststørste destinationsselskab
I 2020 var der 30,4% flere danske gæster i forhold til 2019, der besøgte Destination Nordvestkysten.
I alt 3.130.800 danske gæster besøgte Destination Nordvestkysten i 2020.
Det samlede antal gæster var 5.539.100 (januar - november 2020), og destinationen er nu Danmarks 2. største målt på antallet af overnatninger.