Præsentation af gæsteservice materiale

Sæsonklar: Smilet hitter stadig som den korteste vej til god gæsteservice

12.7.2021
Foto: Poul Nymark

Destination Nordvestkysten sætter med en service-sommerpakke fokus på gæsteservice hos de unge i forreste linje i sommerlandet. Både unge og arbejdsgivere har allerede taget godt imod pakken, der er landet i branchens mailbokse.

Han er ret op at køre, denne her far til tre, og lige om lidt checker han ind på campingpladsen efter en tur, hvor børnene har skændtes på bagsædet, hunden har kastet op i bilen, og han har glemt kufferten med konens yndlingssandaler i. 

Det betyder, at han for eksempel kan komme til at møde 18-årige Sofie eller kollegaen, 18-årige Oliver, der lige er mødt ind på sin anden vagt i receptionen.

Det kunne ende helt galt, men det gør det ikke. Service-sommerpakken har nemlig klædt Sofie og Oliver på til at møde ham og alle de andre gæster – uanset humør.

Smil og imødekommenhed
Inge Vestergaard, der sammen med sin mand, Karsten Jepsen, er i fuld gang med 7. sæson som ejere af Camping Blokhus, der tæller Blokhus Klit Camping og Blokhus By Camping, kan sagtens se situationen for sig, og hun er ikke i tvivl om, at det er en rigtig god ide at oplære de unge bag disken i god gæsteservice og fremtoning, inden sæsonen går i gang.

”Eksemplet viser jo bare, hvor vigtigt det er, at vores personale er klædt på til at takle gæsten med et kæmpe smil, så situationen kan blive vendt til noget positivt og få fokus på, at gæsten jo er på ferie. Det er i øvrigt også vigtigt, at vores personale forstår, at det her ikke er et personligt angreb. 
Smil og øjenkontakt er altid en del af gæsteservicen hos Camping Blokhus.

”Ofte kan smilet afvæbne og være en god start på en dialog med gæsten, siger Inge Vestergaard, der understreger, at de mere voldsomme konfrontationer hører til sjældenhederne.

”Vores gæster ankommer jo i feriehumør, men sker det, at vores ansatte kommer til at stå i en situation, de ikke kan håndtere, så ved de, at de bare skal ringe. Vi er meget beviste om, at de skal føle sig trygge, når de arbejder her.”

Service er ikke raketvidenskab
Hos Destination Nordvestkysten ved projektleder, Martin Storgaard, der har stor erfaring med gæsteservice også, hvor vigtigt, det er at gøre forarbejdet, så personalet kan takle enhver situation og møde gæsten, men også kan rådgive om attraktioner i området etc.

”Sådan noget service er ikke raketvidenskab, så det handler om at have noget materiale klar, der giver nogle gode fif i øjenhøjde hos modtageren – uden at virke bedrevidende, forklarer Martin Storgaard.

”Vi er jo løbende i dialog med branchen, og vi ved, at det med god gæsteservice kan være lidt uhåndgribeligt og måske lettere støvet, når man ung – eller i det hele taget er ny i branchen.” 

Inge Vestergaard er enig: ”Som leder kan det jo godt være lidt grænseoverskridende at skulle tale om de her ting. Så er det faktisk rart at have noget materiale at støtte sig til." Hun fortsætter: ”Vi skal jo også selv have fokus på gæsteservice. Man kan hurtigt blive komfortabel i nogen vaner, og hvis vi også vil have gæster på pladsen om 10 år, så skal vi også udvikle os.

Safe out west
Udover materialet om service, har destinationsselskaberne også udarbejdet en guide, der tager udgangspunkt i, hvad turisten kan opleve i nærheden af de enkelte destinationer.

Der er også udarbejdet en ny ”corona-plakat,” der kan afløse den velkendte blå. ”Den er jo efterhånden ved at være lidt slidt, så vi nærmest ikke ser den mere,” siger Martin Storgaard

Afløseren skal gerne blive lagt mærke til. ”Corona er jo stadig en ubuden gæst, så det er fortsat vigtigt at være påpasselig. Vi håber, plakaten kan gøre sit og samtidig give smil på læben med sin leg med dialekt, slutter Martin Storgaard.  
 

Martin Storgaard
For yderligere oplysninger

Projektchef

mrs@visitnordvestkysten.dk

Søger du informationer om Destination Nordvestkysten, kan du finde dem her.

Følg os:

VisitNordvestkysten © 2024
Danish