Gå til indhold
Jyllandsakvariet

Begejstret turistdirektør: Snart er delfinernes spring det eneste, vi ikke kan forudsige

19.7.2022
Forfatter: Anne Helene Kahr Thomsen
Foto: Flying October

”Jeg ved” er i fuld gang med at afløse ”jeg tror,” når det snart for første gang nogensinde bliver muligt for blandt andet turismeaktører at dele deres datakilder i en fælles Big Data-platform.

Den fælles dataplatform er skabt til at understøtte et komplekst økosystem af brugere, leverandører, virksomheder og organisationer, der dermed får mulighed for at dele data, sammenligne data, optimere deres processer og opdage nye forretningsmuligheder og tendenser. Eller omsat til digitale fodspor: Hvilke oplevelser går turister efter? Hvad køber de i supermarkedet og i iskiosken? Hvor foretrækker de at overnatte? Hvad foretrækker de på tallerkenen og i glasset, og hvornår og hvordan kommer de til destinationen? Formålet er at styrke og udvide det danske turismeprodukt, den enkelte virksomheds bundlinje samt skabe flere arbejdspladser og tilbud i de lokale samfund.

Slut med mavefornemmelser i JyllandsAkvariet

Michael Madsen fra JyllandsAkvariet har drevet sin attraktion i 26 år, og han medgiver, at planlægning ofte har været mere en mavefornemmelse end reel viden. ”Det er jo en helt fantastisk mulighed for at hente oplysninger, vi kan navigere præcist efter, når vi for eksempel lægger vagtplaner. Er vejret til, at vi skal have vores skippere klar til at sejle vores besøgende på delfinsafari, eller skal vi bemande efter en travl dag i akvariet inden døre,” siger Michael Madsen og fortsætter: ”Det kommer jo til at betyde rigtigt meget for vores medarbejderes trivsel, fordi vi på den måde kan indlægge noget frihed, hvor de kan holde fri, når vi ved, at der ikke er brug for dem den dag.” ”Jeg tror faktisk så meget på det her, at vi er parat til at overveje, om vi skal dedikere en medarbejder til at arbejde med data, når vi for alvor kommer i gang, for jeg er heller ikke i tvivl om, at det kommer til at betyde noget for den måde vi for eksempel planlægger opslag på sociale medier,” siger han.

Surf i Thyborøn

Foto:Destination Nordvestkysten

Par går ad Kystsporet

Foto:Destination Nordvestkysten

En landvinding for turismen og fællesskabet

Hos Destination Nordvestkysten beskriver direktør Peter Krusborg den nye turismedata-platform som en landvinding, der får betydning i hele destinationsselskabets område i takt med, at det bliver bredt ud. ”I vores arbejde med at udvikle en turisme, vi kan leve af og leve med hele året rundt, har vi i den grad efterspurgt et strategisk værktøj i form af valide data, som kan give os en mere fremadrettet indsigt i vores turisters adfærd og forbrug. Det har tidligere været vanskeligt for os, fordi vi har skulle grave viden frem fra forskellige systemer - og så i øvrigt gå med mavefornemmelser,” siger han og fortsætter: ”Nu har vi så fået den her fælles dataplatform, hvor datasamarbejdspartnerne via et dashboard selv kan følge med i turismesituationen på destinationen og trække data ud.

Det er en landvinding, fordi de indsigter giver mulighed for at optimere blandt andet gæsteserviceforståelsen både hos os selv og vores aktører. ”Vi kan desuden få viden om, hvordan vi kan undgå flaskehalse og lære, hvordan vi skal tilgå helårsturismen og samtidig have fokus på balancen mellem turismen og lokalområdet.” ”Det ER det, vi kalder en turisme, vi kan leve af og leve med hele året, ” understreger Peter Krusborg.

Fællesskab og samarbejde på tværs

De tre vestkystdestinationer Destination Nordvestkysten, Destination Vesterhavet og Destination Vadehavet har arbejdet sammen om udformningen af dataplatformen, der er udviklet i samarbejde med Dansk Kyst- og Naturturisme, VisitDenmark og NTT DATA Business Solutions.

Peter Krusborg
Flere oplysninger:

CEO

pkp@visitnordvestkysten.dk

Mobil:+45 20 80 21 43

Følg os:

VisitNordvestkysten © 2022
Danish