Maxi-tours vinder oplevelsesprisen

12.11.2020
Foto: Nordvestkysten

Jens Hedevang og hans Puch Maxi ture med udgangspunkt fra Thyborøn vinder Oplevelsesprisen 2020

Puch Maxi og mælkekasse

Den nostalgiske følelse af at køre Puch Maxi knallert med gashåndtaget vredet i bund og få rigeligt med frisk vesterhavsluft i lungerne samtidig med, at der er en grøn mælkekasse med rævehale monteret på bagagebæren, har vundet gæsternes begejstring.

I hvert fald er det nyudviklede koncept med guidede Puch Maxi ture i Thyborøn og omegn nu blevet hædret med Talentprisen for bedste nye oplevelse i 2020. 

Turene var også en del af Destination Nordvestkystens Danmarkskampagne, hvor de legendariske Puch Maxier var på tur langs Nordvestkysten.

Maxi-tours i Thyborøn

Foto: Nordvestkysten

Glad indehaver modtager prisen

Jens Hedevang, der i øvrigt driver Hedevang Outdoor, er en erfaren naturvejleder og tidligere på året, da Coronaen gjorde sit indtog i Danmark, udviklede han konceptet Maxitours.

"Jeg har faktisk lidt svært ved at se mig sur på Corona", siger han og griner. "Ideen blev født på en workshop, som blev afholdt i Vækstprojektet Thorsminde-Thyborøn i foråret, og så har det ellers udviklet sig derfra.

Der har indtil nu været gennemført rigtig mange ture langs Nordvestkysten, og en hel del gæster er meget begejstrede for den unikke oplevelse. Der har været en stor tilstrømning af danske gæster til Nordvestkysten denne sæson.

"Jeg har været utrolig spændt på, hvordan det ville gå, og havde selv en formodning om, at det mest ville appellere til mænd i aldersgruppen 30-55 år. Men det har fuldstændig taget fusen på mig. Det er alt fra efterskole-elever, husmoderforeninger og højskoleelever. Ja, faktisk har jeg haft en dame på 91 år, som dårligt nok kunne gå, og hun skulle bare ud på en Puch Maxi. Det havde jeg ikke lige set komme", fortæller Jens Hedevang. 

Men hvad er det, der lige præcis ligger til grund for successen og begejstringen for det velkendte, røde lyn, der suser afsted på havnen i Thyborøn? 

Selv siger Jens Hedevang, at de fleste har et forhold til det at køre Puch Maxi. "Enten har de selv ejet en eller gemmer på en drøm om at prøve det. Det er et nyt, anderledes og sjovt koncept, og alle kan være med. Det at køre knallert har attraktionsværdi. Når du sidder på knallerten bliver du pludselig 15 år igen. Du er 100 % i det rum. Vi hyggesnakker, og det er helt nede på jorden. Samtidig har jeg været heldig med at få rigtig meget taletid i medierne, som har skabt ekstra opmærksomhed omkring det hele".

Lønstrup Puck Maxi

Foto:Nordvestkysten

Nye oplevelser skaber vækst

"Det er rigtig vigtigt, at oplevelserne indenfor turisme til stadighed udvikler og fornyer sig", siger CEO i Destination Nordvestkysten, Peter Krusborg Pedersen.

"Jens Hedevangs Puch Maxi-ture er et klokkeklart eksempel på at nye oplevelsesprodukter tiltrækker nye målgrupper, som skaber vækst og dermed gavner hele vores turisme langs Nordvestkysten.

Som en ydmyg vestjyde som Jens Hedevang selv vil udtrykke det: "Mine oplevelser har i hvert fald ikke gjort noget dårligt for turismen. Min forretning og jeg er blevet taget rigtig godt imod i Thyborøn og alle har været gode til at bakke op om projektet".

"Man plejer at sige, at et oplevelsesprodukt som mit er "reason to stay". Noget gæsterne gør brug af, når de er kommet hertil, men jeg har en lang række kunder, der dokumenterer at mine Puch Maxi ture er "reason to go". De kommer kørende til Thyborøn fra de store byer Århus, Odense og København, og er målrettet kommet for at køre Puch Maxi. Mine kunder fortæller mig at de f.eks. kører hjemmefra kl. 7.30, tager på mine ture kl. 12.00, spiser fisk på havnen i Thyborøn og kører retur eller booker en overnatning. 

"Jeg er da stolt over at mit projekt er lykkedes. Jeg har bidraget til turismeudviklingen og har også hjulpet mine kolleger i branchen. Der er blevet fyldt nogle senge og spist nogle flere fiskeplatter. Det vækker stolthed", slutter Jens Hedevang

Thorsmind Puck Maxi

Foto:Nordvestkysten

Bagom oplevelsesprisen

Uddeling af Oplevelsesprisen er opstået ud fra et ønske om at sprede anerkendelse og interesse for de mange fantastiske oplevelser, der findes i Danmark.

Bag prisen står firmaet True Story, som er indehaver af Duglemmerdetaldrig.dk - en bookingportal for de store og spændende oplevelser. Firmaet udtaler, at det handler om at få påskønnet de dygtige mennesker, der leverer kvalitetsoplevelser og gør dét "lille ekstra" for at give danskerne oplevelser, der er helt i top.

De nominerede i Oplevelsesprisen bestemmes 100% af de oplevelsesglade danskere, der har stemt om de bedste oplevelser. Herefter afgøres finalefeltet af en udvalgt jury og til slut stemmer brugerne igen om hvem, der skal vinde.

Jens Hedevang og hans Bøf og Brøl oplevelse var også nomineret i prisen om bedste outdoor-oplevelse, men det var altså Puch Maxi og mælkekasse, der løb med præmien. Jens Hedevang vinder udover æren og anerkendelsen også en præmie på 10.000 kr. til markedsføring. 

 

Foto:Nordvestkysten

Næste step

"2020 var det man kalder et test-år for konceptet", fortæller Jens Hedevang. Næste step i processen er at udvikle kør-selv-oplevelser, som er en slags roadtrips i lokalområdet. Der er ikke mandskab nok til at servicere de mange gæster, og derfor vil det give mening at sende gæsterne ud på egen hånd.

Tanken er dagsture på ca. 70-80 km, hvor du ser den flotte natur og gør stop ved nogle gode samarbejdspartnerne - f.eks. frokost på Bovbjerg Fyr Café og isbutikken Fjams og kugler i Thyborøn. Samtidig arbejdes der ihærdigt på at etablere en afdeling i Hvide Sande, så flere nede langs Vestkysten kan få glæde af de nostalgiske Puch Maxier", slutter Jens Hedevang. 

Følg os:

VisitNordvestkysten © 2024
Danish