
International kampagne: Tyskere søger natur og nærvær – men booker sent
VisitNordvestkystens forårskampagne i Tyskland bekræfter tyskernes store interesse for natur- og familieferier ved vestkysten. Samtidig peger den tyske rejsebranche på øget geopolitisk usikkerhed.
Naturen trækker stadig stærkt – også digitalt
Naturen langs Nordvestkysten tiltrækker fortsat stor opmærksomhed fra tyske turister. VisitNordvestkystens forårskampagne viser, at natur- og friluftsorienteret indhold engagerer stærkt med lang engagementstid og høj relevans.
Gennemsnitligt brugte gæsterne 60-65 sekunder på kampagnesiderne, mens enkelte annoncer nåede helt op på 1 minut og 20 sekunder. Det er et stærkt resultat i en medievirkelighed, hvor få sekunders opmærksomhed ofte er normen.
”Når en gæst bruger ét minut på at udforske vores indhold, er det ikke længere et fejlklik på en annonce. Det er et aktivt valg om at blive inspireret til at holde ferie langs Nordvestkysten” siger Anne Vyskocil, Marketing Manager hos VisitNordvestkysten.


Det var især indhold som “8 natur-highlights”, “Wanderwege an der Nordseeküste” og “ Die Natur an der Nordwestküste” der engagerede de tyske brugere. Listen og ruteformater med konkrete oplevelser har vist sig særligt effektive.
Usikkerhed i rejsemarkedet
VisitDenmark og den tyske rejsebranche rapporterer samtidig om tilbageholdenhed i sommerbookinger, hvilket afspejler en bred tendens i markedet og på tværs af rejsemål. Danmark står dog fortsat stærkt som tryg og stabil feriedestination. Og med mange tyske delstater placeret sent i sommerferiekalenderen, er der forventning om en stærk rejseperiode fra august til oktober.
”Danmark er fortsat en stabil og populær feriedestination for tyske turister. Den positive opfattelse af Danmark – såsom natur, nærhed og sikkerhed – forbliver en afgørende faktor. Derfor er det i øjeblikket endnu vigtigere, at vi viser disse billeder i al vores markedsføring”, udtaler Markus Diefenbach, markedschef for VisitDenmark i Tyskland.

Foto:Mette Johnsen
Kampagner i efteråret
VisitNordvestkysten planlægger at øge synligheden frem mod sensommeren og efterårsferien med fortsat fokus på de segmenter og temaer, der allerede har vist det største digitale gennemslag.
For de lokale turismeaktører betyder kampagnen én ting: Potentialet er der. Gæsterne engagerer sig – men bruger også længere tid på at vælge.

Marketing Manager