Klitmøller_klitter

Nederlandsk marked: stærkt match – men faldende overnatninger

11.12.2025
Foto: Mette Johnsen

De elsker en aktiv ferie, natur og frihed i eget tempo, men alligevel vælger de noget andet. De nederlandske gæster passer perfekt til Nordvestkysten, men tallene går den modsatte vej. Læs med, og få indblik i den nederlandske gæst ved Nordvestkysten.

Sådan gik året

De nederlandske gæster er typisk aktive, kvalitetsbevidste og optagede af natur, god mad og oplevelser i eget tempo. Det er præferencer, der passer godt til det, vi – og I – tilbyder herude ved Nordvestkysten.

Alligevel faldt antallet af overnatninger i 2025 med -3,5 %* sammenlignet med året før. Kendskabet til Danmark er stadig lavt i Nederlandene, og Nordvestkysten er endnu ikke top-of-mind, når ferien planlægges. Skal markedet vokse, kræver det en større langsigtet indsats for at øge kendskabet. 

*Kilde: VisitData 2025

Autocamper natur WOW
Foto: Yde Media
Vahineura-Itcher_surf_klitmøller
© Mads Tolstrup
Foto: Mads Tolstrup

Her tjekker de nederlandske gæster ind

Camping og feriehuse dominerer som de foretrukne overnatningsformer. I 2025 stod camping for 40 %* af de nederlandske overnatninger, feriehusene for 40 %*, mens hoteller og feriecentre udgjorde cirka 19 %*.

Det bekræfter billedet af en gæst, der vægter frihed og fleksibilitet men også komfort og nærhed til oplevelser. Hvor og hvordan de nederlandske gæster fordeler sig langs kysten, kan du dykke ned i, i det internationale magasin.

*Kilde: VisitData 2025

Tættere på: hvem er den nederlandske gæst?

Mange nederlandske gæster rejser som familie, planlægger ferien i god tid og henter inspiration digitalt – især via billeder og sociale medier. 

Cykling, vandring og kystliv er stærke motiver. Det samme gælder autenticitet og nærhed til lokale oplevelser. Gæsten har ikke brug for det spektakulære, men det meningsfulde og hjertevarme. Derfor er det vigtigt, at blive bedre til at vise, hvad man konkret kan opleve, og hvorfor Nordvestkysten er et godt valg.

Omprioritering af indsatser

Den negative udvikling af nederlandske overnatninger langs Nordvestkysten ses desværre på tværs af alle sæsoner. Derfor geninvesterer vi ikke i kampagner på det nederlandske marked i 2026 og prioriterer i stedet de markeder, hvor potentialet lige nu er størst.

De nederlandske gæster passer rigtig godt til Nordvestkysten, men et fald på 8,4 % og et lavt kendskab viser, at det kun kan vendes med en langsigtet og vedholdende marketingindsats. Lige nu prioriterer vi derfor markeder, hvor kendskabet til Danmark og Nordvestkysten er større. - Anne Vyskocil, Marketing Manager

Vil du vide mere?

Vil du tættere på den nederlandske gæst, kan du dykke ned i VisitDenmarks markedsprofil for Nederlandene. Her finder du indsigter om målgrupper, rejsemønstre og ferieprioriteter.

Læs om marked norge_2025
Foto: Mette Johnsen
Læs om det danske marked_2025
Foto: Christian Faber
Læs om marked tyskland_2025
Foto: Peter Stig Productions
Anne Vyskocil
Marketing Manager

Marketing Manager

vys@visitnordvestkysten.dk

Følg os:

Andre sider

VisitNordvestkysten © 2025
Danish