Solnedgang_autocamper_vestkysten

Breaking: den norske kurve er knækket!

10.12.2025
Foto: Yde Media

De har været en del af sommerbilledet i årevis – men de seneste sæsoner har de norske gæster været sværere at få øje på. I 2025 begynder det dog så småt at vende. Læs med og få indblik i, hvordan vi knækker koden til at de norske gæster fylder Nordvestkysten igen.

Sådan gik året

Nordmændene har i mange år været en fast del af sommerbilledet på Nordvestkysten, men de seneste par år har der været længere mellem de norske nummerplader.

Men overnatningstallene for 2025 viser, at det så småt er ved at ændre sig. Overnatningstallene fra januar til oktober viser en svag, men positiv stigning på 0,42 %* sammenlignet med 2024. Ikke meget, men nok til at knække den nedadgående kurve, der har præget markedet de senere år. Måske er det første tegn på et norsk comeback.

*kilde: VisitData 2025

Klitmøller_klitter
Foto: Mette Johnsen
Skallerup Seaside Resort - familie
Foto: Skallerup Seaside Resort

Tættere på: derfor siger Nordmændene “nej tak”

En brugerundersøgelse fra Epinion peger på tre centrale grunde til, at nordmænd vælger Danmark – og Nordvestkysten – fra: Den svage norske kronekurs gør ferien dyr, sydligere destinationer frister med bedre vejr til samme pris, og nogle oplever, at der “ikke er noget nyt” at komme efter.

Når nordmænd vælger ferie, handler det i høj grad om værdi for pengene. Ikke i form af rabat, men som følelsen af, at ferien giver mening: kvalitet, tid sammen og nem adgang til oplevelser. Særligt børnefamilier efterspørger ferieformer, hvor overnatning, oplevelser og mad er let at få til at hænge sammen – og hvor der er nok at lave for børnene.

Det kræver mere at blive valgt

I 2025 blev markedsføringen mod Norge samlet i én fokuseret kampagne fra april til juni. Med udgangspunkt i nye brugerindsigter talte vi direkte ind i gæsternes tvivl og viste konkrete eksempler og inspiration på, hvordan en familieferie ved Nordvestkysten kan se ud.

I 2026 fortsætter vi arbejdet sammen med VisitDenmark, feriehuspartnere og destinationsselskaber. Målet er klart: at gøre det nemmere for børnefamilier at vælge Nordvestkysten til – og at vise, at der stadig er noget nyt at komme efter. Vi binder ferieform, oplevelser og formidling bedre sammen – med enkle budskaber og tydelig timing.

Vorupør badehotel
Foto: VisitNordvestkysten
Jørne Løkken 2025
Foto: VisitNordvestkysten

Vil du vide mere?

Er du nysgerrig på, hvor de norske gæster overnatter mest, og hvordan udviklingen ser ud i din kommune? Så klik ind i det internationale magasin og se fordeling og tendenser på tværs af Nordvestkystens fem kommuner.

Vil du tættere på den norske gæst, kan du dykke ned i VisitDenmarks markedsprofil for Norge. Her finder du indsigter om målgrupper, rejsemønstre og ferieprioriteter.

Du kan også hente den norske feriekalender for 2026 og få overblik over, hvornår gæsterne holder ferie.

Læs om marked tyskland_2025
Foto: Peter Stig Productions
Læs om det danske marked_2025
Foto: Christian Faber
Læs om marked nederlandene_2025
Foto: VisitNordvestkysten
Anne Vyskocil
Marketing Manager

Marketing Manager

vys@visitnordvestkysten.dk