Strategiforside2

Nordvestkystturisme: Klar strategi og følelsen af at spille hinanden stærkere 

27.4.2021
Foto: Destination Nordvestkysten

Under overskriften ”Vores strategi” tager turistbranchen på Nordvestkysten nu fat på at føre en treårig strategi ud i livet 

Tankerne og baggrunden for strategiarbejdet kommer fra branchen selv. Ved en række strategimøder med Destination Nordvestkysten som vært i november 2020, bød branchen nemlig selv ind med forslag til, hvordan Destination Nordvestkysten kan skabe værdi for det lokale turismeerhverv. 

Det betyder, at Destination Nordvestkysten nu har defineret fem overordnede pejlemærker, der skal være med til at skabe fremtidens destination de næste tre år: 

  • Grøn og bæredygtig turisme, hvor der vil være fokus på en styrkelse af den miljøtekniske-, økonomiske- og sociale bæredygtighed. 
  • En strategisk sammenhæng og varig effekt, hvor samarbejdet mellem aktørerne styrkes. 
  • En stærk og attraktiv destination, hvor turisternes adfærd og efterspørgsel følges nøje.
  • Investering i et attraktivt turismeprodukt, hvilket har fokus på et samarbejde mellem blandt andet offentlige, private og filantropiske aktører.
  • Markedsføring og turistinformation, der skal sikre, at produktudviklingen og markedsføringen følges ad. 

Om de fem pejlemærker siger CEO, Peter Krusborg fra Destination Nordvestkysten: 
”Med afsæt i den gode dialog, vi har haft med vores erhverv, tror vi på, at der nu er sat en kurs for det videre arbejde, som giver mening – ikke blot i teori, men også i praksis. Nu handler det bare om, at vi fortsætter de gode takter sammen med vores erhverv. En rejse, som vi glæder os utroligt meget til.”

Han tilføjer: 
 ”Vi ved, at der stadig er dele af branchen, der endnu ikke har lært os at kende, men det glæder vi os til at ændre på, så vi kan arbejde frem mod at blive stærke sammen. 

Med afsæt i de fem strategiske pejlemærker, bliver en række konkrete indsatser prioriteret over de næste tre år.
Som organisation er Destination Nordvestkystens opgave klart defineret, mener Peter Krusborg. 
”Vi skal være facilitator og brobygger – dem, der får det hele til at ske,” siger han.

Bestyrelsesformand for Destination Nordvestkysten, borgmester H.C. Østerby, Holstebro, glæder sig også over den nye strategi, som han mener rammer præcist ind i en situation, hvor turistbranchen fortsat er udfordret på grund af pandemien, men samtidig er godt på vej mod at åbne igen. 
”Det er derfor en ret unik situation, vi står i, hvor vi i fællesskab – og på ret kort tid skal løfte mange opgaver.

Bestyrelsesformanden er dog ikke i tvivl om, at den nye strategi nok skal få vind i sejlene i branchen. 
” Vi har forberedt os godt, og vi ser frem til at gribe de mange muligheder, der er", siger H.C. Østerby.

Om Destination Nordvestkysten
Kommunerne Hjørring, Jammerbugt, Thisted, Lemvig og Holstebro er de fem kommuner, der er samlet som Destination Nordvestkysten, hvis formål er at samle og udvikle turismen i de enkelte kommuner. Bestyrelsen består af lokale politikere og repræsentanter fra turismeerhvervet. 
Destination Nordvestkysten har hovedkontor på Skeelslund ved Aabybro og har også et filialkontor i Lemvig. 

Yderligere information kan fås hos:
Peter Krusborg, CEO hos Destination Nordvestkysten:  20 80 21 43
H.C. Østerby, formand for bestyrelsen: 21 44 01 50.

Strategiforside

Læs vores strategi online

Foto: Destination Nordvestkysten

Følg os:

VisitNordvestkysten © 2024
Danish