©  Foto:

Cykeltur Lønstrup-Vennebjerg

Ruten Lønstrup-Vennebjerg er en dejlig cykeltur, der går gennem Lønstrup og sommerhusområderne.

8 km cykel-rundtur fra Lønstrup til Vennebjerg Kirke.

Ruten går gennem Lønstrup og sommerhusområder, før det går op ad bakke til Vennebjerg Kirke, Klangshøj og Vennebjerg Mølle. Herfra kan man nyde en storslået udsigt over Vesterhavet og det nordligste Vendsyssel. Mod nord ses Hirtshals Fyr og mod syd Børglum Kloster. Med undtagelse af et par hundrede meters grusvej er der asfaltbelægning hele vejen. Enkelte steder er der cykelsti—men i øvrigt går ruten ad små, utrafikerede veje. Ruten er kuperet omkring Vennebjerg Kirke.

Digital visning

Rutebeskrivelse:

1: Start ved Lønstrup Turistbureau Kør mod syd ad Strandvejen. Undervejs passeres gallerier, glaspustere, keramikere, smykkekunstnere og hyggelige spisesteder. Den flotte, gule bygning på venstre hånd rummede tidligere det mondæne Linnemanns Hotel. Sidst i 1980-erne blev der indrettet glaspusteri og restaurant på stedet.Længere fremme ses keramikerværkstedet Keramoda, som er indrettet i byens tidligere sognefogedgård.
Efter 400 m: Ved Badehotel Lønstruphus køres ligeud ad Rubjergvej.I Badehotellet kan man stadig opleves en stemning fra før verden gik af lave.

2: Efter 300 m: Ved Egelunds Camping drejes til venstre ad Nordsøvej.Den hyggelige, lille campingplads med tilhørende restaurant Nordsøen er etableret i 1960-erne.Feriehusområdet ved Nordsøvej er skudt op i løbet af 1980-erne. Afstikker: Der kan laves en afstikker til højre op til Mårup Kirke. Den nedstyrtningstruede kirke er opført midt i 1200-tallet.Ekstra turlængde: ca. 2 km.

3: Efter 800 m: Kør lige ud ved Øresundsvej. Efter 50 m: Drej til højre ad Nejstvej.Her køres på det tidligere jernbanespor. Strækningen mellem Hjørring og Løkken blev åbnet i 1913 og blev lukket i 1963.

4: Efter 500 m: Drej til venstre ad Lophavevej.På Lophavevej passeres bl.a. Fersholt, hvor der er galleri og butik med brugskunst.

5: Efter 900 m: Drej til højre ad Lønstrupvej.Bemærk den storslåede udsigt mod Vesterhavet og Rubjerg Knude! Til venstre ses Vennebjerg Mølle og ligefrem Vennebjerg Kirke.

6: Efter 800 m: Drej til venstre ad Klangshøjvej.Her går det op ad bakke til den hyggelige landsby gl. Vennebjerg, der snor sig langs vejen op til kirken.

7: Efter 600 m:Vi når frem til Vennebjerg Kirke, der er Vendsyssels højst beliggende kirke. Direkte ved kirken ligger den imponerende Klangshøj.Et godt sted at gøre ophold.Bagefter køres ca. 100 m. nedad bakken, hvor der drejes til venstre ad Klangshøjvej.

8: Efter 400 m. drejes til venstre ad Skallerupvej.

9: Efter 700 m drejes til højre ad Lønstrupvej.På hjørnet ligger den renoverede Vennebjerg Mølle.

10: Efter 1300 m: drej til højre ad Kystvejen.På højre hånd ca. 100 m fremme ligger Lønstrupbanens gamle ventesal. Før bilen vandt frem var banen en kæmpesucces, der fragtede tusinder af turister til byen.  Efter 200 m: følg Kystvejen kurve mod venstre.

11: Fortsæt ad Kystvejen yderligere 800 m frem til Møllebakkevej, hvor der drejes til venstre. På venstre hånd ca. 500 fremme ligger Lønstrup Camping Møllebakken. Pladsen ligger højt over byen og blev etableret af turistforeningen i 1950-erne. På højre hånd ses det fredede sommerhusområde Møllebakken.  Lige ved nedkørslen til Lønstrup ligger Lønstrup Mølle, der i dag er indrettet som bolig.

12: 200 m efter møllen drejes til venstre ad Strandvejen. På højre hånd efter 100 m ses Bækslugten, som blev dannet ved et voldsomt regnskyl i 1877. Adskillige huse blev skyllet væk. Begivenheden markerer starten på turismen til Lønstrup.