Peter Krusborg-kickoff 2022

Historiske overnatningstal: Turisterne vil os – og vi vil turisterne, fordi de bidrager positivt til det lokale liv

17.2.2022
Foto: Hans Ravn

”En turisme, vi kan leve af og med” og ”fællesskabet slår alt.” Det er centrale omdrejningspunkter i Destination Nordvestkysten og lokale turismeaktørers køreplan for 2022. Nu viser nye tal og en undersøgelse fra VisitDenmark/Epinion, at retningen er helt rigtig. 

-    Det er jo fantastisk at få sådan en melding. Sådan lyder det fra Destination Nordvestkystens direktør, Peter Krusborg. 
Hans ord bakkes op af historisk høje overnatningstal på næsten 6,2 millioner samlet for destinationens fem kommuner Hjørring, Jammerbugt, Thisted, Lemvig og Holstebro. 

Oveni det en ny rapport, der understøtter, at 78 procent af danskerne bakker op om turismen. 
-    Det er historiske tal. Nu er det vigtigt, at vi udnytter det momentum, så vi kan udvikle den lokale turisme – ikke bare til glæde for overnatningsstederne og udlejningsbureauerne, men også til glæde for butikker, restauranter og de kulturelle tilbud og oplevelsestilbuddene, siger Peter Krusborg. 

Han forsætter: 
-    Den nye undersøgelse fra Epinion er en rigtig god nyhed også, for det betyder, at vi har den helt nødvendige opbakning lokalt til at udvikle en turisme, vi kan leve af og med. Det betyder alt, at turisterne vil os, men det betyder altså mindst lige så meget, at vi vil turisterne. 

Destination Nordvestkysten har lige holdt kickoff på den nye sæson i Thisted med deltagere fra Hjørring, Jammerbugt, Thisted, Lemvig og Holstebro kommuner.  200 aktører fra blandt andet turistbranchen deltog, og et af de budskaber, der blev slået fast, var netop, at fremtiden for Destination Nordvestkystens områder er en turisme, der ikke medfører flaskehalse i form af for mange turister i højsæsonen, men tvært i mod strækker sig over hele året. Og så blev der slået et ordentligt slag for, at det skal ske i et bredt samarbejde både i- og mellem de fem kommuner.

-    Det, vi oplever i vores område, er et historisk potentiale for at skabe en turisme, vi kan leve af og leve med hele året rundt. Men det kræver netop, at vi er fælles om det på tværs af offentlige instanser, erhvervsaktører og borgerne i vores samfund, siger Peter Krusborg. 

Konkrete tiltag

Hos Destination Nordvestkysten er der da også gang i helt konkrete tiltag, ide man arbejder med at udvikle de såkaldte skuldersæsoner op med de store ferier.  Det sker i første omgang med kampagnen 1 ud af 100 op til påskeferien. Senere på året venter blandt andet Hook & Cook i september, et koncept, Destination Nordvestkysten lancerede i efteråret 2021 for første gang.
 

Følg os:

VisitNordvestkysten © 2024
Danish