
Nordvestkystens campingpladser rustes til fremtiden: Webinarer og workshops sætter gæsten i centrum
Campinglivet langs Nordvestkysten er i rivende udvikling. Nye gæster stiller nye krav – og nu inviteres områdets campingpladser med på en gratis, praksisnær vidensrejse, der skal ruste dem til fremtidens forventninger.
Under overskriften "Er din campingplads klar til fremtidens gæster?" lancerer projektet “Jagten på de grønne idealister” et udviklingsforløb med webinarer og workshops, hvor fokus især rettes mod de mange nye autocampergæster. Projektet er i regi af Partnerskab for Vestkystturisme og er bl.a. støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Fortsættelse af stærkt netværk
Forløbet bygger videre på to netværksmøder, som blev afholdt før sommersæsonen hos Henne Strand Resort, Vorupør Camping og Nystrup Camping. Her blev der delt erfaringer og diskuteret konkrete udviklingsmuligheder – med særligt fokus på netop autocampergæsterne.
"Vi ønsker at styrke campingpladserne langs Nordvestkysten i mødet med de nye gæster, hvor især autocampersegmentet fylder mere og mere. Branchen er i forandring, og vi vil gerne skabe rum for både viden, dialog og fælles udvikling" siger Karina Dam Sørensen, forretningsudvikler hos VisitNordvestkysten.
Nye gæster – nye krav
Dagens campister er langt fra ens: Autocampister, bæredygtighedsbevidste idealister og kvalitetsbevidste børnefamilier har vidt forskellige forventninger til både pris, oplevelse og værdi. Forløbet hjælper campingpladserne med at navigere i det skiftende marked og arbejde strategisk med forretning, prisstrategi, storytelling og kommunikation.
"Mange campingværter har stærke værdier og gode produkter – men det kan være en udfordring at formidle det klart. Vi hjælper dem med at gøre deres fortælling skarpere og mere synlig, så de kan tiltrække de gæster, der matcher deres sted bedst", forklarer Karina Dam Sørensen.

Foto:LABAN Stories
Fra inspiration til handling
Udviklingsforløbet begynder med et webinar den 29. oktober, hvor eksperter fra Dansk Kyst- og Naturturisme og Land Syd deler indsigter om regulering, tendenser og målgrupper i branchen.
Herefter følger fysiske workshops i november – i Fjerritslev og Bækmarksbro – med mulighed for også at deltage i de samme workshops i Esbjerg og Ringkøbing. Deltagerne får her konkrete værktøjer til at videreudvikle deres forretning og kommunikation, med input fra erfarne konsulenter fra Behave Green og Act by Choice.
Autocampergæsten i fokus
En særlig målgruppe, der fylder mere og mere, er autocampergæsterne. Den 18. november sætter endnu et webinar netop disse gæster i fokus. Her præsenteres resultaterne af testforløb fra tre campingpladser langs vestkysten, hvor konsulentbureauet ORANGE elevator har undersøgt, hvordan pladserne bedst kan tiltrække og fastholde denne type gæster. Erfaringerne samles i et nyt inspirationskatalog, der lanceres og gennemgås på webinaret.

Foto:Cathrine Yde
Det er gratis at deltage.
Afholdes i projektet Jagten på de grønne idealister og er delvist finansieret af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Projektet er et samarbejde mellem VisitNordvestkysten, Destination Vesterhavet, Destination Vadehavskysten, Destination Sønderjylland og Dansk Kyst- og Naturturisme.
Webinarer og workshops
Webinar 29. oktober: Trends og målgrupper i campingbranchen
Workshops:
• Fjerritslev – 6. november
• Bækmarksbro – 7. november
• Esbjerg – 12. november
• Ringkøbing – 13. november
Webinar 18. november: Autocampergæsten i fokus
Tilmelding og info: Webinar og workshops for camping- og autocamperpladser | VisitNordvestkysten

Forretningsudvikler